Povestea Nucilor

By : | 0 Comments | On : iulie 3, 2011 | Category : Alimentatie

nuci

Originar din Asia, arborelui de nuc i s-au atribuit, la inceputuri, puteri malefice. In primul rand, pentru ca bogata sa coroana umbrea alte culturi. In plus, arborele secreta unele substante care impiedica plantele din jur sa creasca sau sa-si deschida florile. Asa se explica si de ce unii au avansat ideea ca numele sau vine din latinescul” nocere” care inseamna „a vatama”. Altii pretind ca originea latina ar fi „nox”, adica „noapte”,datorita ,fara indoiala, culorii intunecate a cojii de nuca.

Potiuni si scepticism

In perioada Imperiului roman, cand Pompeu a triumfat in batalia impotriva regelui din Pont, generalul roman a gasit in palatul lui Mithridate o reteta impotriva veninurilor si a otravurilor: 2 nuci si 2 smochine se zdrobesc impreuna cu frunze de ruta (planta medicinala) si un pic de sare. Mithridate a ramas renumit pentru indarjirea cu care s-a autoimunizat impotriva otravurilor, ingerand regulat cate o doza mica de venin sau otrava.
Nucile au fost privite cu scepticism mult timp. In Evul Mediu, se credea ca nuca este „indigesta, face rau la cap si paralizeaza limba”. Si nu se recomanda sa se manance decat una. Caci „cate doua te imbolnaveste, iar a treia te va ucide”.
Europenii nu agreau nucile pentru ca le considerau prea uleoase si practic un aliment inutil. Pentru arabi nucile reprezentau chiar un pericol: provoca pustule bucale, strica dantura si inflameaza amigdalele.

Dulceata lui Charlemagne

Nu toti s-au grabit insa sa condamne acest fruct multiplu si foarte hranitor. Carol Cel Mare si sotia sa Hildegarde, se dadeau in vant dupa dulceata de nuci verzi.

In cifre, 100 grame de nuci contin 600kcal.

Este unul din fructele cu cea mai mare valoare calorica. Nucile sunt bogate in lipide si grasimi vegetale, benefice pentru sanatate. Potrivit studiilor nucile ajuta la scaderea glicemiei, tensiunii arteriale si a colesterolului.
Ele sunt un fruct foarte energetic: furnizeaza atat vitamine(B,E), cat si minerale (magneziu, fosfor, fier, potasiu). Aceasta bogatie in minerale le recomanda in spasmofilie. In ciuda valorii lor nutritive, nucile raman un fruct foarte incarcat de calorii.
In Europa, cele mai mari furnizoare de nuci sunt Franta, Italia si Grecia. Ele asigura 3/4 din productia totala europeana. Statele Unite depasesc de zece ori productia Frantei.

Sfaturi

Nucile cu coaja mai deschisa la culoare  sunt de o calitate mai buna.
Cumparati nuci fara coaja in cantitati mici deoarece au tendinta de a rancezi rapid. Depozitatile in vase inchise etans, de preferat in frigider sau chiar congelator.
Nucile prajite au o aroma deosebita. Puneti-le necuratate de pielita intr-un singur strat intr-o tava de copt si lasati-le 10-15 minute in cuptor, pana se rumenesc usor, amestecand din cand in cand (se ard usor).

Vinegreta de nuci

Macinati 50g nuci  si puneti-le in mixer. Adaugati 3 linguri de ulei, 1 lingura otet, sare, piper; mixati pana obtineti o crema. Pastrati-o la frigider. Cand serviti, garnisiti cu arpagic taiat fin.
Acest sos poate acompania salata de andive si de cartofi, pieptul de rata, fileurile de peste afumat.

Scordolea de nuci

Fierbeti 2 cartofi mari, curatati-i de coaja si zdrobiti-i. Adaugati sare si 1/2 ceasca ulei, turnat putin. Amestecati apoi cu 50g nuci si 1/2 capatana usturoi, ambele pisate. Turnati si o lingura otet si amestecati bine.
Serviti sosul langa legume fierte sau prajite, peste rasol. Cartofii pot fi inlocuiti cu miez de paine, inmuiat in apa si stors bine.

Acest articol ne-a fost oferit de catre doamna Zana Busuioc.

 

Share This Post!

Lasă un răspuns