Renunta la fumat acum!

By : | 0 Comments | On : iulie 9, 2011 | Category : Sanatate

Renuntarea la fumat e un proces indelungat si solicitant. Multi dintre cei care decid sa arunce tigarile se opresc la jumatatea drumului. Sansele sa va lasati de fumat cresc insa vertiginos in cazul in care exista cineva care va motiveaza. Renunta la fumat acum!

Gasesti suport in sms-uri. Un studiu realizat de London School of Hygiene and Tropical Medicine arata ca persoanele care vor sa renunte la fumat pot scapa de acest viciu daca primesc sms-uri de incurajare in acest sens.

Perspectivele sunt sumbre, expertii din domeniul sanatatii estimeaza ca pana in anul 2030 acest viciu va face 8 milioane de victime intr-un an.
Daca semnalul de alarma trezeste panica in randul celor care fumeaza, metoda sms-urilor de incurajare este suportul ideal.

Cercetarile arata ca mesajele pot dubla sansa de a renunta la tigari. In contextul in care Organizatia Mondiala a Sanatatii spune ca aproximativ 6 milioane de oameni mor in fiecare an din cauza fumatului.

Ai in fata o misiune complicata. Odata ce ai renuntat la nicotina iti arde buza permanent dupa ceva si cel mai la indemana se dovedeste a fi mancarea.  Ca sa iti iei gandul de la tigari trebuie sa rontai ceva. Azi asa, maine asa si iata cum te trezesti dintr-odata cu o bluza neincapatoare si pantaloni atat de stramti incat nu poti merge.

Nicotina este unul dintre cele mai adictive si mai toxice substante de pe pamant. O picatura de nicotina pura poate omora mai multe persoane. Una din trei persoane care experimenteaza o data fumatul sau mestecatul de tutun devin dependente.

Nicotina, ca orice alta substanta adictiva, este greu de eliminat. Indiferent daca se foloseste un plasture cu nicotina, dezvatul treptat sau pur si simplu oprirea din fumat, pentru a reusi este necesara o pregatire fizica, mentala si emotionala. Sfaturile de mai jos sunt facute pentru a reusi.

Cand renunti la tigari metabolismul incetineste si te trezesti automat cu 250 de kilocalorii in plus pe zi. Nu poti sa le arunci la tomberon, nu poti sa le ascunzi prin buzunare.

Asa se explica cum e posibil sa te poti ingrasa cu pana la trei kilograme in prima luna dupa ce ai renuntat la fumat. Mai mult odata cu eliminarea nicotinei scade nivelul de glicemie care provoaca o pofta netarmuita de dulciuri. Cine zicea ca e usor sa te lasi de fumat nu stia despre ce vorbeste.

Intrati intr-un perpetuum mobile : daca va lasati de fumat aveti pofta de dulce, care pofta creste nevoia de nicotina. Munca de Sisif, domnule !
Vestea buna e ca aveti nevoie de trei luni pentru a elimina toxinele din organism, proces in care apa va este principalul aliat.

Metoda  “ti-e foame ? bea apa !” se aplica cu succes si la tigari, pentru ca apa inhiba dorinta de a mai trage un fum si inca unul si inca unul.  In plus exercitiile fizice pun nicotina mai repede pe fuga din organism. Ai o problema si mai multe raspunsuri. Cand renunti la fumat ?

Programul pentru succes continua atunci cand persoana se intreaba: ce bariere intampin pentru a renunta la fumat? Ce obstacole imi protejau adicitia? Iata unele dintre cele mai frecvente bariere:

-AS PUTEA RATA. Ce se intampla daca persoana nu are succes de aceasta data? Va invata un numar de lucruri care il vor ajuta sa fie mai aproape de succes data viitoare cand va fi pregatita sa renunte la fumat. Majoritatea persoanelor care au renuntat la fumat au incercat de mai multe ori pana sa aiba succes.

-AS PUTEA SA-MI PIERD CONTROLUL. Poate persoana a avut o perioada mai grea data trecuta cand a incercat sa renunte la fumat. Acest lucru se intampla cand persoana este dependenta de nicotina pentru a trece peste situatiile stresante. Dar de data asta va fi capabila sa controleze factorii ce declanseaza consumul si sa-i substituie cu alte strategii de reducere a stresului.

-CRESTEREA IN GREUTATE. Poate exista o crestere temporara in greutate, cateva kilograme. Dar nimeni nu trebuie sa se descurajeze; acestea pot fi date jos in primul an dupa renuntarea la fumat. Daca persoana se pregateste sa manance sanatos, este posibil sa nu ia deloc in greutate.

-AM NEVOIE DE NICOTINA. Multi fumatori se bazeaza pe nicotina pentru a se calma sau pentru a-si indeplini sarcinile. Se pot invata cai noi de a face fata! Este insa nevoie de exercitiu pentru a invata aceste abilitati.

-DACA NU SUNT UN FUMATOR, ATUNCI CINE SUNT? Cine gandeste asa e o persoana care foloseste nicotina de mult timp: aprinderea unei tigarete sau mestecarea tutunului a devenit a doua natura. Schimbarea poate fi grea. E bine ca fiecare sa-si aminteasca beneficiile renuntarii la fumat.

-FIECARE TREBUIE SA MOARA DE CEVA. Sigur, fiecare poate alege. Dar cine isi doreste o moarte lenta si dureroasa cauzata de afectiuni pulmonare, cancer sau boli cardice? Renuntarea la nicotina reduce foarte mult riscurile de imbolnavire. Beneficiile acestei schimbari vor fi resimtite aproape imediat.

Cand vine ziua renuntarii se recomanda: distrugerea tuturor tigaretelor, a pipelor, a brichetelor, scrumierelor si a altor echipamente pentru fumat. Informarea familiei si a prietenilor despre incetarea acestui obicei nociv. Sarbatorirea (dar fara alcool) acestei decizii: alcoolul este un diuretic, nicotina este un anti-diuretic. De aceea consumarea de bauturi alcoolice determina o dorinta mare , fizica de a fuma.

Masa si bautul pentru victorie

O zi sau doua dupa ce s-a renuntat la fumat se recomanda o dieta mai mult lichida decat hrana solida. Se poate bea un pahar de apa de fiecare data cand persoana simte nevoie sa fumeze. Consumarea sucului de fructe duce la ameliorarea simptomelor sevrajului. E bine sa fie evitate cafeaua, ceaiul negru, cola si alcoolul, carnea grasa si mancarea de tip “fast-food”. Se recomanda un mic dejun echilibrat in fiecare dimineata, format din fructe si legumeproaspete si cereale integrale.

Odihna si relaxare

Oamenii deseori folosesc nicotina pentru a reduce stresul si tensiunea, dar odihna si relaxarea elibereaza de stres mai rapid decat tutunul. Se recomanda: introducerea unor exercitii de relaxare in rutina zilnica, renuntarea la hainele stramte, incordarea musculaturii corpului pentru cinci secunde si apoi relaxare pentru zece secunde, somn de noapte de opt ore, relaxare o zi pe saptamana, o vacanta in fiecare an.

Planificarea unei truse de supravietuire

Sunt necesare substituente pentru placerea fumatului.
Se pot obtine satisfactii orale de la gustari cu putine calori, guma de mestecat sau scobitori, consumul de apa sau suc de fructe, mestecarea unui morcov sau a tulpinilor de telina, decojirea de seminte de floarea soarelui.
Mainle pot fi ocupate cu un puzzle pentru degete, creioane sau lingurite pentru amestecat cafeaua. Este bine ca aceasta trusa sa fie tot timpul pregatita si sa insoteasca persoana care renunta la fumat cat timp are nevoie de ea.
Daca nici una dintre aceste tactici nu functioneaza, persoana se poate motiva spunandu-si ca va trai mai multa daca nu fumeaza, poate suna un prieten pentru incurajare, sa faca o plimbare, sa mediteze sau sa se roage, sau sa faca exercitii de relaxare si stretching, sa numere pana la 300, sa se relaxeze cu o baie calda.

 

Share This Post!

Lasă un răspuns