Zincul in alimentatie

By : | 0 Comments | On : iulie 8, 2011 | Category : Vitamine si Minerale

alimente bogate in zinc

Zincul este unul din mineralele importante pentru organism. Este urmatorul, dupa fier, din punctul de vedere al concentatiei sale in organism

Surse de zinc in alimentatie:

Alimentele bogate in proteine contin si cantitati mari de zinc. Carnea de vaca, de porc si miel contine mai mult zinc decat pestele. Carnea de rata, cocos contine mai mult zinc decat cea de pui.
Alte surse importante de zinc sunt alunele si untul de alune.

Fructele si legunele NU sunt surse suficiente de zinc pentru organismul uman, deoarece zincul din acestea nu este metabolizat suficient si complet de organism ca cel din proteinele animale. De aceea, o alimentatie saraca in proteine sau o alimentatie vegetariana este saraca in zinc. Cate ceva despre proteineProteinele sunt compusi organici cu o mare complexitate.  Structura de baza a proteinei este un lant de aminoacizi care contine carbon, hidrogen, oxigen si nitrogen. Prezenta nitrogenului diferentiaza proteina de carbohidrati si grasimi. Daca proteinele din alimentele consumate suplinesc integral aminoacizii esentiali pentru organism, acestea poarta denumirea de proteine complete. Daca ele nu suplinesc aminoacizii esentiali pentru organism, se numesc incomplete.Carnea si alte produse obtinute de la animale sunt surse de proteine complete. Aceasta insemnand: carne de porc, de vita,  de pasari de curte, oua, lapte si produse lactate.Proteinele din alimente precum cerealele, fructele si legumele sunt proteine incomplete sau nu contin unul din  aminoacizii esentiali pentru organism. Aceste alimente sunt considerate  sarace in proteine.Proteinele din vegetale pot fi combinate pentru a se ajunge la asigurarea necesarului de aminoacizi esentiali pentru organism. Astfel de exemple ar fi: orez si fasole, grau si lapte, porumb si fasole.Proteinele sunt componentele principale ale muschilor, organelor si glandelor. Fiecare celula a organismului si fiecare fluid al acestuia (exceptand bila si urina) contine proteine. Celulele muschilor, ligamentelor si tendoanelor sunt intretinute cu ajutorul proteinelor. Copiii si adolescentii au nevoie de proteine pentru a creste si a se dezvolta.
Functiile zincului in alimentatia sanatoasaZincul joaca un rol important in functionarea corecta a sistemului imunitar. Este necesar pentru activitatea enzimelor implicate in procese ca: diviziunea celulara, cresterea celulelor, cicatrizarea ranilor. Joaca un rol important in acuitatea simturilor ca mirosul si gustul. Zincul este deasemenea implicat in metabolizarea carbohidratilor.Necesarul zilnic recomandat de zinc:

  • Bebelusi – 5 mg
  • Copii (1 la 10 ani) – 10 mg
  • Barbati (peste 11 ani) – 15 mg
  • Femei (11 la 50 ani) – 12 mg
  • Femei (peste 51 ani) –15 mg
  • Femei (insarcinate sau care alapteaza) – 19mg

Simptomele lipsei zincului:

  • Incetinirea cresterii
  • Apetit scazut
  • Timp mare de cicatrizare a ranilor
  • Caderea parului
  • Scaderea simturilor precum gustul si mirosul
  • Hipogonadismul la barbati  (Scaderea sau absenta secretiei de hormoni a gonadelor :ovare si testicule)
  • Infectii frecvente
  • Incapacitatea sau imposibilitatea adaptarii vederii la intuneric

Zincul este si un element foarte toxic. Suplimentele de zinc administrate in cantitati mari (de exemplu de 70-100 ori mai mari decat doza recomandata), pot fi cauza diareei, crampelor abdominale sau acceselor de voma.
Cel mai bun mod in care va puteti asigura necesarul zilnic de vitamine este sa aveti o dieta echilibrata care sa contina alimente

variate, conform “Piramidei alimentelor” prezentata mai jos:

Aceasta ilustreaza proportiile relative ale diferitelor alimente, care sa asigure o dieta hranitoare si echilibrata.

 

Share This Post!

Lasă un răspuns